اسپاسم عضلات

گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات

اسپاسم یا گرفتگی عضلات، عارضه‌ای است که در آن یک عضله یا گروهی از عضلات بدن سفت و سخت شده و باعث درد و ناراحتی می‌شوند. این اتفاق زمانی می‌افتد که یک عضله خود را منقبض کرده، سفت شده و مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد. اسپاسم عضله ممکن است در هر قسمت از بدن اتفاق بیفتد، اما عضلات گردن، کمر، دست‌ها و پاها بیشتر تحت تأثیر این اتفاق می‌باشند. علائم اسپاسم عضلات در هر فرد متفاوت است و نیاز هر فرد باید به صورت منحصر به فرد درک شود تا بتوان این مشکل را به شکل مؤثر حل کرد. بهترین مسیر درمان برای تسکین اسپاسم‌ عضلات، در وهله‌ی اول تعیین علت به وجود آمدن گرفتگی و سپس تلاش برای پیش‌گیری از رخداد مجدد این اتفاق است.

علل گرفتگی عضلات

۱- استفاده‌ی بیش از حد از عضلات

شایع‌ترین علت اسپاسم عضلات می‌باشد. مشاغل مشخصی مانند تایپ کردن، نقاشی، خیاطی، بافندگی و یا مشابه اینها می‌تواند به انقباض عضله‌ی مورد استفاده و در نتیجه اسپاسم عضله منجر شوند.

۲- کشش عضلانی

فعالیت‌هایی که به بلند کردن اجسام سنگین، وزنه و غیره احتیاج دارند، می‌توانند باعث کشش عضلات گردن و پشت شوند، که علت رایج اسپاسم عضلات در میان کسانی است که کار فیزیکی انجام می‌دهند. ورزشکاران نیز بسیار در خطر کشش عضلات هستند که می‌تواند باعث اسپاسم عضله شود.

۳- جراحات

جراحت یا آسیب به عضلات، ماهیچه‌ها یا بافت‌های نرم مانند رباط‌ها، تاندون‌ها و غیره می‌تواند اسپاسم عضله یا عضله‌های مجاور را ایجاد کند.  فعالیت‌هایی که خطر کشش عضلات را بالا می‌برند، مانند بلند کردن اجسام سنگین، حرکات و موقعیت‌های ناخوشایند و ورزش‌ها می‌توانند باعث اسپاسم عضلات می‌شوند.

۴- مشکلات مربوط به دیسک

از دلایل شایع ذکر شده در مورد اسپاسم گردن و کمر، عارضه‌ی اساسی یا آسیب به ستون فقرات می‌باشد. فتق دیسک گردن یا کمر می‌تواند باعث اسپاسم شدید عضلات، درد و دشواری در حرکت شده و باید با دقت درمان شود.

۵- بیماری مفاصل و ستون فقرات

التهاب در مفصل، شرایط آرتروز مفصل، شرایطی که بر بافت‌های نرم اطراف مفصل تأثیر می‌گذارند، می‌تواند باعث اسپاسم عضله در آن ناحیه شود. اسپاسم‌های عضلات گردن و کمر میتوانند به دلیل مشکلات ناشی از مفصل بند، اختلال دژنراتیو ستون فقرات، روماتیسم گردن  و اسپوندیلوز کمری ، تنگی کانال نخاعی و غیره ایجاد می‌شود.

۶- آسیب عصبی

در برخی از موارد، آسیب به عصب، خواه به دلیل شرایط پزشکی، آسیب یا دیگر نوروپتی‌ها، نیز می‌تواند اسپاسم عضله را ایجاد کند. از آنجا که اعصاب قادر نیستند که سیگنال‌های صحیحی را بفرستند که بر حرکت نرمال عضلات اثر بگذارند، اسپاسم عضلات ایجاد می‌شود. در این مورد، اسپاسم عضله‌ی ایجاد شده در ناحیه با دردی همراه است که در امتداد مسیر عصب منتشر می‌شود.

۷- مشکلات تغذیه‌ای

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مشخص، سطوح پایین کلسیم، عدم تعادل الکترولیت و غیره می‌تواند باعث اسپاسم عضلات شود. این اسپاسم‌ها بیشتر به شکل انقباض ماهیچه در اثر کار زیاد است که برای مدت کوتاهی باقی مانده و می‌تواند با کشش نرم، استفاده‌ی مایعات کافی و دریافت الکترولیت درمان شود.

۸- عضلات ضعیف

ماهیچه‌های ضعیف بیشتر در معرض اسپاسم عضله هستند که می‌تواند با بلند کردن نگهانی جسم سنگین، انقباض ماهیچه در هنگام مسافرت، بازی و یا افتادن بروز کند.

شایع ترین علائم اسپاسم عضلات

علائم اسپاسم عضلات عبارتند از:

• عضله‌ی سفت یا کشیده شده در اطراف یک مفصل یا مهره‌ی ستون فقرات، یک علامت مهم اسپاسم عضلات است.
  • درد شدید در ناحیه‌ی عضله‌ی کشیده شده، در بیشتر مواقع یک علامت از اسپاسم عضله است.
  • محدودیت در حرکات– چرا که عضله سعی دارد که قسمت ملتهب را محافظت کند.
  • زمانی که اسپاسم در نتیجه‌ی بیماری مفصل یا ستون فقرات یا مشکلات دیسک باشد، گرفتگی عصب ممکن است ظاهر شود. فشرده شدن عصب می‌تواند باعث درد انتقالی در اندام‌های زیرین یا در اطراف ناحیه‌ی مورد نظر با احساس سوزش یا گزش شود. درد عصب معمولاً احساسی شبیه دردی یک‌باره، تیز و شوک‌آور داشته و ممکن است با بی حس شدن و گزگز در اندام‌های زیرین و انگشتان دست یا پا مرتبط باشد.
  • اسپاسم عضله‌ی ناشی از کولیک قاعده‌ای یا شکمی، معمولاً به صورت درد شکم و درد اسپاسمی ظاهر می‌شود که غالباً غیر قابل تحمل است. این شرایط با علائم مشخصی که به سیستم ربط دارد مرتبط است، مانند اسهال و استفراغ در صورت مشکلات گوارشی یا خونریزی بیش از حد قاعدگی یا ضعف در عضلات اسپاسمی در صورت دردهای شکمی قاعده‌ای.

نحوه درمان با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی معمولاً در مواردی که اسپاسم به دلیل مشکلات گردن، کمر، ستون فقرات یا مفصل ایجاد شده است مفید می‌باشد. مدولاسیون‌های متعددی در فیزیوتراپی برای درمان اسپاسم عضلات، تسکین درد و دستیابی دوباره به قدرت عضله استفاده می‌شوند. تمرینات درمانی که به قوی کردن عضلات و بهبود همکاری بین آنها کمک می‌کنند باید برای جلوگیری از تکرار شدن اسپاسم عضلات تکرار شوند. تکنیک‌های مختلف مورد استفاده در فیزیوتراپی عبارتند از:

• الکتروتراپی TENS
  • درمان سونوگرافی
  • شوک ویوتراپی
  • درمان با لیزر سرد
  • ماساژ تراپی
  • درمان با تحریک نقطه‌ای
  • طب سوزنی

اسپاسم عضله نتیجه‌ی انقباض عضله بوده و از آنجا که علت‌های متعددی می‌توانند آن را به وجود آورند، درمان‌های آن نیز متفاوت می‌باشد. متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی بمانی، با به کار گیری بهترین برنامه‌ی درمانی، شرایط به وجود آورنده‌ی اسپاسم را درمان می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره با متخصصین ما یا رزرو نوبت با ما تماس حاصل فرمایید.