فیزیوتراپی دوران بارداری

ورزش برای خانم های باردار

یکی از سوالات رایج در مورد بارداری اینست که آیا ورزش در این دوران بی خطر است؟

اگر سالم هستید و بارداری شما طبیعی است، ادامه یا شروع فعالیت بدنی منظم بی خطر است. فعالیت بدنی خطر سقط جنین، وزن کم هنگام تولد یا زایمان زودرس را افزایش نمی دهد. با این حال، مهم است که در هنگام ویزیت های اولیه قبل از تولد، با ورزشگر متخصص زنان و زایمان یا سایر اعضای تیم مراقبت های بهداشتی در مورد ورزش بحث کنید. اگر متخصص مراقبت های بهداشتی شما را برای ورزش تأیید می دهد، می توانید در مورد فعالیت هایی که می توانید با خیال راحت انجام دهید بحث کنید.

شرایط خاصی که ورزش در دوران بارداری  را ناامن می کند

زنان با شرایط زیر یا عوارض بارداری نباید در دوران بارداری ورزش کنند:

  • انواع خاصی از بیماری های قلبی و ریوی
  • سرکلاژ
  • بارداری با دوقلو یا سه قلو (یا بیشتر) با عوامل خطر زایمان زودرس
  • جفت سرراه بعد از ۲۶ هفته بارداری
  • در طی این بارداری فعالیت بدنی منظم ، زایمان زودرس یا پارگی غشاها (آب شما شکسته است)
  • پره اکلامپسی یا فشار خون بالا ناشی از بارداری
  • کم خونی شدید

ورزش های مناسب در دوران بارداری

متخصصین فیزیوتراپی این تمرینات را برای زنان باردار بی خطر می دانند:

پیاده روی

پیاده روی سریع یک تمرین کلی بدن را ارائه می دهد و بر روی مفاصل و عضلات آسان است.

تمرینات شنا و آب

در تمرینات آبی بسیاری از عضلات بدن استفاده می شود. آب از وزن شما پشتیبانی می کند بنابراین از آسیب دیدگی و کشیدگی عضلات جلوگیری می کنید.

دوچرخه ثابت

از آنجا که شکم در حال رشد می تواند بر تعادل شما تأثیر بگذارد و شما را مستعد سقوط کند، دوچرخه سواری استاندارد در دوران بارداری می تواند خطرناک باشد. دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت انتخاب بهتری است.

یوگای اصلاح شده و پیلاتس اصلاح شده

یوگا استرس را کاهش می دهد، انعطاف پذیری را بهبود می بخشد و کشش و تنفس متمرکز را تشویق می کند. کلاسهای یوگا و پیلاتس قبل از تولد برای زنان باردار طراحی شده است. این کلاس ها اغلب حالت های اصلاح شده ای را آموزش می دهند که تعادل متحرک زن باردار را در خود جای دهد. همچنین باید از حالتهایی که برای مدت طولانی باید دراز بکشید یا به پشت دراز بکشید ، خودداری کنید.

علائم هشدار دهنده ای مبنی بر متوقف کردن ورزش

چه یک ورزشکار باشید و چه به تازگی ورزش را شروع کرده باشید، در صورتی که هنگام ورزش علائم هشدار دهنده زیر را مشاهده کردید. اگر هرکدام از آنها را دارید، ورزش را متوقف کنید و با متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید:

  • خونریزی از واژن
  • احساس سرگیجه یا غش کردن
  • تنگی نفس قبل از شروع ورزش
  • درد قفسه سینه
  • سردرد
  • ضعف عضلانی
  • درد یا تورم گوساله
  • انقباضات منظم و دردناک رحم
  • ترشح مایعات از واژن

ورزش پس از تولد کودک ممکن است به بهبود خلق و خو کمک کرده و خطر ترومبوز ورید عمقی (DVT) را کاهش دهد، بیماری که می تواند در زنان در هفته های بعد از زایمان بیشتر رخ دهد. علاوه بر این فواید سلامتی، ورزش بعد از بارداری می تواند به شما در از دست دادن اضافه وزن اضافه شده در بارداری کمک کند. کلینیک فیزیوتراپی بمانی، با کادری مجرب آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای برنامه ریزی ورزش در دوران بارداری با ما تماس بگیرید.

11

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *