بیماری نقرس و فیزیوتراپی آن

نقرس چیست و نحوه درمان آن با فیزیوتراپی

نقرس نوعی بیماری روماتیسمی شایع است که به دلیل تجمع بیش از حد اوریک اسید در بدن رخ می دهد. این بیماری التهابی با حملات مکرر، درد و تورم مفاصل همراه با سوزش، التهاب و قرمزی مشخص می شود.

در اغلب موارد التهاب در مفاصل‌ انگشت‌ شست‌ پا دیده می شود اگرچه ممکن است سایر مفاصل همچون آرنج‌، زانو، دست‌، پا، بازو و شانه‌ نیز دچار التهاب و سایر علائم بیماری شوند.

اوریک اسید ماده ای است که به عنوان ماده زائد در نتیجه سوخت و ساز پروتئین ها در بدن ایجاد می شود و در صورتی که این ماده به مقدار زیادی تولید شود و یا کلیه ها توانایی دفع آن را بطورکامل نداشته باشند در بدن تجمع یافته و منجر به بروز نقرس می شود.

رسوب کریستال های اوریک اسید در مفاصل، بافت و تاندون های بدن باعث تحریک سیستم ایمنی و بروز التهاب و درد در مفاصل بدن می شود.

دردهای مفصلی در نتیجه این بیماری اغلب شب ها بیشتر می شود بطوری که سبب اختلال در روند طبیعی خواب می شود.

عواملی که احتمال بروز بیماری نقرس را زیاد می کنند:

مصرف بیش از حد غذاهای پروتئینی بخصوص گوشت قرمز یکی از مهم ترین عوامل افزایش دهنده ریسک ابتلا به نقرس هستند که میزان شیوع آن در مردان بیشتر است.

بیماری کلیوی بخصوص سنگ کلیه از مهم ترین عوارضی هستند که نقرس می تواند ایجاد کند. از دیگر موارد می توان به عوام زیر اشاره کرد:

• کاهش میزان آب بدن
  • بیماری های خونی مانند پرخونی، کم خونی و لنفوم
  • اضافه وزن
  • اختلالات غده تیروئید
  • الکلیسم
  • فشار خون و کلسترول خون بالا
  • قرار گرفتن تحت برخی درمان های خاص مانند شیمی درمانی
  • افزایش سن (شیوع این بیماری در افراد بالای ۶۰ سال بسیار بیشتر است)
  • سابقه خانوادگی ابتلا به نقرس
  • بیماری های قلبی _ عروقی، بیماری های کلیوی و دیابت
  • اسیدی شدن خون
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای ادرار آور

علائم نقرس

• درد و التهاب شدید مفاصل بدن که اغلب در مفاصل انگشت پا دیده می شود.
  • پوسته ریزی و قرمز شدن پوست در محل تجمع اوریک اسید
  • گرم شدن مفاصل درگیر
  • تورم مفاصل
  • تب خفیف
  • حساسیت به لمس و فشار
  • خشکی و سفتی مفاصل
  • براق شدن و کشیده شدن پوست مفاصل درگیر

راهکارهایی برای درمان نقرس

• تغییر در سبک زندگی و کاهش مصرف مواد غذایی حاوی پروتیئن حیوانی نقش مهمی در کنترل و درمان نقرس دارد.
  • مصرف کافی ویتامین C نیز به بهبود این بیماری کمک می کند.
  • افزایش میزان آب دریافتی بدن در طول روز برای کنترل نقرس ضروری است.
  • در صورت وجود اضافه وزن کاهش وزن با استفاده از رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم ضروری است.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) و داورهای استروئیدی از مهم ترین داروهایی هستند که در درمان نقرس تجویز می شوند.
  • در درمان دارویی این بیماری داروهایی نیز برای پایین نگه داشتن سطح اوریک اسید بدن تجویز می شوند.
  • برای تسکین درد می توان از کمپرس سرد استفاده کرد.
  • نگه داشتن مفاصل مبتلا بالاتر از سطح قلب می تواند به کاهش تورم کمک کند.
  • برای کاهش خشکی های مفصلی ایجاد شده انجام تمرینات فیزیوتراپی می تواند کمک کننده باشد.

متخصص فیزیوتراپی با توجه به این که نقرس کدام مفاصل را درگیر کرده و چه عوارضی در پی داشته برنامه تمرینی ویژه ای را برای بیمار تنظیم می کند.

بیماری نقرس می تواند تا حد زیادی با تغذیه مناسب کنترل و بهبود یابد، اما درد مفاصل را می توان با فیزیوتراپی کاهش داد. کلینیک فیزیوتراپی بمانی با کادری مجرب و دستگاه های بروز، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.