فیزیوتراپی مچ پا

فیزیوتراپی پیچ خوردگی پا

پیچ خوردگی مچ پا از شایع ترین آسیب های ورزشی است و معمولا نیز به دنبال ورزش هایی که نیاز به پریدن، چرخیدن مچ یا دارد مانند بسکتبال، تنیس، فوتبال و پیاده روی دیده می شود.

این آسیب شایع مچ پا زمانی رخ می دهد که یک یا چند رباط پا دچار پیچ خوردگی، کشیدگی یا پارگی شوند و از آن جایی که رباط ها نقش مهمی در محافظت از مفاصل و ثبات آن ها دارند آسیب آن ها در طی پیچ خوردگی سبب بی ثباتی در مچ پا می شود. علائم این آسیب نیز بسته به شدت پیچ خوردگی و آسیب وارد شدن به مچ پا متفاوت است.

علائم پیچ خوردگی مچ پا

گرم کردن مناسب بدن قبل از شروع ورزش، اجتناب از راه رفتن و دویدن بر روی سطوح سخت و ناهموار، استفاده از کفش مناسب و استاندارد حین ورزش و انجام تمرینات کششی برای افزایش انعطاف پذیری بدن از جمله عواملی هستند که احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهند.

• احساس درد شدید در مچ پا بطوری که مانع از راه رفتن و انداختن وزن بر روی پای آسیب دیده می شود.
    • حساسیت مچ پا به لمس و فشار
    • تورم و التهاب مچ پا
    • کاهش دامنه حرکتی مچ پا
    • تورم و خونمردگی مچ پا
    • بی ثبات شدن مچ پا
    • ناتوانی در راه رفتن بطور طبیعی

اصلی ترین دلایل پیچ خوردگی مچ پا

• افتادن از روی بلندی
  • چرخش بیش از حد مچ پا
  • انجام ورزش و یا پیاده روی بر روی سطوح سخت و ناهموار
  • انداختن ناگهانی وزن از روی یک پا بر روی پای دیگر
  • وارد شدن ضربه شدید به مچ پا
  • انعطاف پذیری کم مچ پا
  • استفاده از کفش نامناسب هنگام ورزش

نکته ای که باید به آن توجه کرد، اینست که داشتن تاریخچه و بک گراند در آسیب دیدگی مچ پا، احتمال آسیب دیدگی در آینده را بیشتر خواهد کرد.

راهکارهای ساده برای بهبودی بعد از پیچ خوردگی پا

استراحت و اجتناب از انداختن وزن روی پای آسیب دیده و راه رفتن با پای آسیب دیده برای جلوگیری از تشدید درد و ناراحتی و همچنین تشدید آسیب دیدگی ضروری است. از جمله دیگر کارهایی که در کاهش التهاب، تورم و درد مچ پا موثر هستند، عبارتند از:

• قرار دادن کمپرس یخ بر روی مچ پای آسیب دیده
  • بستن مچ پا با باندهای فشاری
  • بالا نگه داشتن پا در سطح بالا تر از قلب
  • در هنگام خواب مچ پای خود را بالا تر از سطح بدن قرار دهید.
  • استفاده از وسایل کمکی همچون عصا و واکر تا زمان بهبودی کامل بیمار در زمان راه رفتن

نحوه فیزیوتراپی پیچ خوردگی پا

درمان پیچ خوردگی مچ پا بسته به شدت آسیب دیدگی، سن و میزان فعالیت و شرایط بیمار با روش های مختلفی انجام می گیرد.

متخصص فیزیوتراپی، ابتدا اقدام به معاینه دقیق مچ پا کرده و حرکات مچ پا را در محدوده طبیعی مورد بررسی قرار می دهد. ممکن است در صورت نیاز و مشکوک شدن به وجود شکستگی ممکن است از رادیو گرافی، سی تی اسکن و ام آر آی برای بررسی دقیق تر استفاده کند.

گچ گرفتن مچ پا در بسیاری از موارد برای بی حرکت کردن مچ پا به مدت چند هفته ضروی است.

پس از اتمام دوران بی حرکتی، فیزیوتراپی برای تسریع بهبودی و توانبخشی پس از پیچ خوردگی مچ پا ضروری است.

تمرینات فیزیوتراپی نقش مهمی در بازیابی دامنه حرکتی مچ پا، افزایش قدرت و انعطاف پذیری مچ پا و همچنین کاهش عوارض آسیب دیدگی دارد.

فیزیوتراپیست همچنین آموزش هایی در زمینه نحوه صحیح راه رفتن و انجام فعالیت ها پس از این آسیب برای جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد به بیمار خواهد داشت.

تمرینات تقویتی نیز با تقویت عضلات مچ پا حمایت بیشتری از مفصل مچ پا به عمل آورده و ریسک آسیب دیدگی مجدد را به حداقل می رساند.

فیزیوتراپیست علاوه بر تنظیم برنامه ورزشی برای بیمار از مدالیته هایی همچون لیزر پرتوان، الکتروتراپی و ماساژ بافت نرم نیز بهره می برد.

در برخی موارد پیچ خوردگی به حدی شدید است که روش های غیرجراحی قابل درمان نباشد. در این حالات معمولا با پیچ خوردگی پا، با آسیب دیدگی سایر بافت های مچ پا همراه بوده و نیاز به انجام جراحی است. پس از جراحی نیز فیزیوتراپی برای تسریع فرایند بهبودی و کاهش عوراض جراحی توصیه می شود.

به طور کلی، هدف از درمان این آسیب کاهش درد، تورم و بهبود عملکرد مچ پا و همچنین جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد است. بدیهی است که انجام فیزیوتراپی برای تسریع بهبودی، کاهش عوراض آسیب دیدگی، بازگشت هرچه سریع تر فرد به آمادگی قبل از آسیب دیدگی و جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد ضروری است. در کلینیک فیزیوتراپی بمانی تجهیزات و روش های درمانی متنوعی برای خدمت رسانی به شما عزیزان ارائه می شود. برای مشاوره رایگان، با ما تماس بگیرید.