فیزیوتراپی-بیماران-آرتروز

فیزیوتراپی آرتروز

آرتروز به زبان ساده

به طور کلی آرتروز به معنی سایش در مفاصل است. از عوامل تشدید کننده آرتروز می توان، اضافه وزن، کم تحرکی، فشار وارده بر مفاصل و عدم استفاده صحیح از مفاصل را نام برد. اما نکته مهم اینست که فرسایش جزء جدا نشدنی از زندگی ما است. به عبارتی دیگر، نمی توان به طور قطع آن را درمان نمود. اما می توان سرعت آن را به تعویق انداخت. و یا حتی علائم را که می تواند شامل درد، تورم، التهاب، ناتوانی حرکتی می باشد را کاهش داده و یا از بین برد.

آرتروز چیست؟

آرتروز یا استئوآرتریت نوعی عارضه تخریبی و پیشرونده مفصلی است، که در اثر فرسودگی غضروف ها در سر مفاصل رخ می دهد. و در نهایت، منجر به بروز عوارضی همچون تغییر شکل، درد، التهاب و محدودیت حرکتی می شود. آرتروز ممکن است هر مفصلی را درگیر کند. اما مفاصل بزرگ که وزن بدن را تحمل میکنند، مثل مفصل زانو بیشتر در معرض ابتلا هستند.  این بیماری عموماً افراد بالای ۵۰ سال را هدف قرار می دهد، اما به طور کلی، در هر سنی احتمال ابتلا به آرتروز وجود دارد.

این بیماری همچنین شایع ترین بیماری تخریبی در بین مفاصل بدن است.

آرتروز باعث تخریب غضروف مفصلی و بروز تغییراتی در استخوان های اطراف مفصل می شود. آرتروز در مراحل اولیه، غضروف مفصلی را درگیر کرده و باعث ایجاد ادم و ورم میشود. در صورتی که در این مراحل، بیمار برای معالجه اقدام نکند، با پیشرفت تخریب غضروف باعث ایجاد شکاف و گودشدگی تا سطح استخوان زیر غضروف خواهد شد. در مراحل بعدی، استخوان زیر غضروف ممکن است خورد شده و دچار کیست های ریز شود. این امر ادامه پیدا کرده و منجر به ساخت استخوان در حاشیه مفصل (استئوفیت) می‌شود. استئوفیت ها با غضروف کم کیفیت پوشانده می شود. در نهایت، این امر منجر به فیبروز کپسول و محدودیت دامنه حرکتی و همچنین کاهش فضای مفصلی می شود.

بیشترین مفاصلی که درگیر آرتروز می شوند، عبارتند از:

  • آرتروز گردن،
  • آرتروز کمر،
  • آرتروز مفصل ران،
  •  آرتروز زانو،
  • آرتروز شست پا،
  • آرتروز انگشت دست،
  • آرتروز مچ دست،
  • آرتروز شانه،
  • آرتروز آرنج،
  • آرتروز مچ پا و …

فیزیوتراپی، یک روش درمانی معمول برای آرتروز مفاصل است. زیرا می‌تواند در مدتی به نسبت کوتاه بسیار موثر واقع شود. فیزیوتراپی برای تقویت مفاصل که در اثر آسیب و التهاب تضعیف شده اند، کاربرد دارد.

علت بروز آتروز در مفاصل

علت اصلی ارتروز هنوز ناشناخته است. اما عللی که احتمال آن را بالا میبرند، عبارتند از:

  • پارگی رباط های زانو،
  • نرمی غضروف کشکک زانو،
  • دررفتگی مکرر مفصل زانو،
  • شکستگی‌ها ی درون مفصلی،
  • بیماری‌های مفصلی،
  • عادات حرکتی نادرست همچون زانو زدن، چمباتمه زدن، یا بلند کردن اجسام سنگین،
  • افزایش غیر طبیعی آهن،
  • اختلالات مادرزادی و…

  • سن،
  • جنسیت (احتمال بروز آرتروز در زنان بیشتر است.)،
  • وضعیت هورمون و تراکم استخوانی،
  • تغذیه و ژنتیک،
  • چاقی،
  • عوامل شغلی(آرتروز انگشت شست در بلیط فروش ها، آرتروز زانو در ورزشکاران، آرتروز آرنج در کارگران ذوب فلزات شایع تر است)،
  • ضعف عضلانی،
  • پارگی منیسک زانو،
  • آسیب کپسول مفصلی زانو،

علائم آتروز

آرتروز بیشتر مفاصل تحت فشار و تحمل کننده وزن و یا مفاصل دارای حرکات ظریف را درگیر میکند. آرتروز زانو شایعترین مفصل درگیر این بیماری است. در ادامه، شایع ترین علائم آرتورز در مفاصل معرفی می‌شوند:

  • درد: معمولا با فعالیت تشدید شده و با استراحت بهبود می یابد. درد ارتروز عمقی، مداوم و مبهم بوده که با فعالیت بعداز مدتی بی حرکتی و با فعالیت شدید تشدید می شود. با پیشرفت بیماری ممکن است در حالت استراحت نیز بروز کند.
  • سفتی حرکتی: محدودیت و کاهش دامنه حرکتی مفصل
  • کریپتیشن: ایجاد صدا هنگام حرکت در مفصل
  • تغییرشکل مفصل: مثلاً در آرتروز زانو، با پیشرفت بیماری، پاها حالت پرانتزی می‌شود.

روش های درمان آرتروز

اگر برای مدیریت درد آرتروز مفاصل، از اتکا به داروها خسته شده اید، یا داروها بدیگر مثل قبل موثر نیستند. ممکن است زمان آن رسیده که سایر روش‌های درمانی برای آرتروز را در نظر بگیرید. فیزیوتراپی، می تواند در دستکاری مفاصل آسیب دیده به تلفن همراه تر کمک کند. بنابراین به شما کمک می کنند تا فعال تر شوید. برای درمان آرتروز مفاصل در فیزیوتراپی، روش های مختلفی وجود دارد که میتوان از یک یا چند روش باهم استفاده کرد. در ادامه، این روش ها معرفی خواهند شد:

ورزش درمانی:

ورزش درمانی، یک روش درمانی معمول برای آرتروز مفاصل است. زیرا می‌تواند در مدتی به نسبت کوتاه بسیار موثر واقع شود. از ورزش درمانی برای تقویت مفاصل که در اثر آسیب و التهاب تضعیف شده اند، استفاده می‌شود. متخصص فیزیوتراپ با توجه به شرایط بدنی، سن و مفصلی که دچار مشکل شده است،  یکسری تمرینات برای کاهش درد مفاصل و سفتی و همچنین بهبود دامنه حرکت برنامه ریزی می‌کند.

تمرینات تقویتی، کششی و افزایش دامنه حرکتی برای آرتروز بسیار مفید هستند. ورزش هایی مانند شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی برای کمک به بهبود آرتروز، بسیار پیشنهاد می‌شود. اما دویدن و تمرینات پرشی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

کار درمانی:

یک روش درمانی است، که بیماران آموزش میدهد که چگونه درد آرتروز مفاصلشان را کم کنند. آموزش هایی که در این روش درمانی داده می‌شود با هدف افزایش دامنه حرکتی و راحتی بیماران، طراحی شده‌اند.

یک متخصص کاردرمانی می تواند به شما نشان دهد که چگونه می توانید مفاصل خود را از فشار و آسیب هایی که می تواند به درد مفاصل بیشتر منجر شود، محافظت کنید. به عنوان مثال، فعالیت ها و موقعیت های خاصی وجود دارد که باعث بدتر شدن درد آرتریت را بمی‌شود. در کاردرمانی، شما می آموزید که چه مواردی هستند و چگونه می توانید از آنها در هنگام مشغول فعالیت های روزمره خود جلوگیری کنید.

TENS درمانی:

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست، یا TENS یک روش فیزیوتراپی است. در این روش، از پالس های برقی استفاده می‌شود و نواحی که مفاصل دچار ورم شده‌اند، را هدف قرار می‌دهد. الکترودها روی پوست قرار می گیرند و سطح کم الکتریسیته به مفصل مربوطه منتقل می شود. بدین ترتیب درد را تسکین می دهد. این روش توسط یک فیزیوتراپ، و یا استفاده از تجهیزات TENS در خانه قابل انجام است.

معالجه به وسیله حرارت:

Diathermy نوعی روش درمانی از نوع حررات درمانیاست. در این روش از سونوگرافی، امواج رادیویی یا مایکروویو یا جریانهای الکتریکی، برای گرم کردن بافت درون مفاصل دردناک استفاده می‌شود. گرما، سلولهای آسیب دیده که باعث درد مفاصل می شوند را از بین می برد. بدین ترتیب، علائم آرتروز را کاهش می دهد.

سرما درمانی نیز یک روش درمانی دیگر در فیزیوتراپی است. در این روش، بحای گرم کردن مفصل آن را سرد می کنند تا از این طریق ورم آن کم شود.

ماساژ:

ماساژ درمانی، می تواند به شما در مدیریت درد ورم مفاصل از طریق ماساژ و مالش عضلات و مفاصل کمک کند، تا گردش خون به مناطق دردناک افزایش یابد. گردش خون ضعیف می تواند باعث درد شود.

سخن آخر

هیچ متخصص و روش درمانی نمی‌تواند شما را تا ابد ار درد آرتروز نجات دهد. همچنین، هر روش برای هر شخصی که آن را امتحان کند ممکن است، موفقیت آمیز نباشد. این گزینه های درمانی برای کمک به شما در بهبود و حفظ  دامنه حرکت مفاصل، کاهش درد و سفتی و کمک به فعال و مستقل ماندن شما، در نظر گرفته شده‌اند. همچنین ممکن است یک روش درمانی که ابتدا بر شما تأثیر گذار بود تا ابد موثر باقی نماند. به عنوان مثال، روش درمانی TENS تنها در درمان درد در کوتاه مدت موثر است و برای دردهای مزمن و طولانی مدت مفید نیست.

همچنین، اغلب برای دستیابی نتیجه خوب، ممکن است مجبور به فیزیوتراپی در تعداد جلسات بالا شوید. فیزیوتراپی به هر شکلی یک معامله یک شات نیست. ممکن است شما مجبور شوید این درمانها را به طور نامحدود ادامه دهید تا درد ورم مفاصل کنترل شود. همچنین باید قبل از شروع تعهدات زمان و هزینه ای را که این نوع روش های درمانی به آن احتیاج دارند، در نظر داشته باشید.

کلینیک فیزیوتراپی بمانی، با کادر مجرب و دستگاه‌های بروز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. هدف ما کمک به شما برای کنترل آرتروز مفاصل و بهبود درد آن است. بنابراین در صورت احساس درد در مفاصل، با ما برای مشاوره تماس بگیرید.

194

شاید این مطلب را دوست داشته باشید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *