شکستگی استخوان ران پا و فیزیوتراپی برای توانبخشی

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی به شما توصیه می‌کنند که بلافاصله بعد از آسیب ران یا ساق پا، تا مدتی به پا خود استراحت دهید تا استخوان‌های شما به هم جوش بخورند. این کار ممکن است ۶ تا ۸ هفته طول بکشد. احتمال دارد قبل از آغاز دوره‌ی توانبخشی، حرکاتی را همراه با کمک انجام دهید تا از خشک شدن مفاصل و گرفتگی عضلات جلوگیری کنید. در ادامه، چند مورد از روش‌های به کار رفته در فیزیوتراپی برای توانبخشی بعد از شکستگی ران و ساق پا عبارتند از:

  • ماساژ عمقی بافت‌ها که معمولا در محل تلاقی عضله تیبیالیس با ساق پا انجام می‌شود. بعد از این کار، عضلات تیبیالیس و ساق پا با ملایمت کشش داده می‌شوند.
  • الکتروتراپی (TENS): در این روش از جریان الکتریکی برای القای داروی استروئیدی به بدن که به طور موضعی روی پوست زده شده است، استفاده می‌شود.
  • درمان با اولتراسوند که اغلب به طور ترکیبی با داروی استروئید موضعی به کار می‌رود و در کاهش درد و التهاب موثر است.
  • درمان با لیزر سرد (لیزر کم توان)

در این مقاله، چند کشش ساده و موثر برای توانبخشی بعد از شکستگی و جوش خوردن استخوان ها معرفی شده اند.

علائم شکستگی استخوان ران

شکستگی استخوان ران درد شدید در ناحیه ران ممکن است ایجاد کند. از علائم شکستگی استخوان ران می توانبه موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم توانایی در حرکت دادن پا یا ایستادن
  • تورم در ناحیه لگن
  • خونریزی، در صورت شکستگی باز بودن
  • تغییر شکل ناحیه استخوان ران
  • کبودی شدید در ناحیه شکستگی
  • اسپاسم عضلانی در ران
  • تهوع، احساس سوزن سوزن شدن در ران یا پا

متخصص فیزیوتراپی برای فردی که در گذشته دچار شکستگی استخوان ران پا (فمور) شده، برنامه ای مخصوص تدوین کند، قظعا این برنامه با حرکات قدرتی و تمرین با وزنه آغاز نمی‌شود.

اولین قدم در ورزش دادن به پاها، بهبود انعطاف‌پذیری پاها بدون ایجاد درد در پاها است. فیزیوتراپیست شما با کمک دست، برخی حرکات را برای شما انجام می‌دهد و مچ پای شما را با دستان خود به عقب و جلو حرکت می‌دهد، زانوی شما را خم و راست می‌کند و تاندون آشیل و عضلات ساق پا را کشش می‌دهد.

کشش برای تقویت عضلات ران

با بهبود انعطاف‌پذیری و حرکت پذیری پاها، پزشک به شما توصیه می‌کند که انجام تمرینات قدرتی را به تدریج آغاز کنید. متخصص طب فیزیکی شما در ابتدا تمرینات را با وزنه (یا فشار) کم یا بدون وزنه آغاز می‌کند. این موضوع به میزان تحمل شما و قدرت فعلی عضلات شما دارد.

  • تمرینات مفیدی که ممکن است فیزیوترایست شما بعد از شکستگی استخوان درشت‌نی، تجویز کند شامل اسکات به تکیه به دیوار با یک پا، بالا آورن پا و خم کردن پا می‌شود.
  • تمرینات مفید بعد از شکستگی استخوان نازک‌نی عبارتند از حرکت دادن دورانی پای آسیب‌دیده به صورت ساعت گرد و پادساعت گرد و خم کردن پا به سمت بالا و پایین و حرکت دادن پا به طرفین.

دوران نقاهت بعد از شکستگی

پزشک به شما خواهد گفت که تا چه حد می‌توانید پای خود را حرکت دهید و چه زمان می‌توانید بر روی آن وزن بیاندازید. بهبودی شکستگی‌های خفیف بین ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد. شما در این زمان احتمالا به استفاده از عصا یا ویلچر نیاز دارید چرا که نباید بر روی پای خود وزن بیاندازید. هر وسیله‌ی حرکتی کمکی که پزشک برای شما تجویز کند، در مورد نحوه‌ی استفاده ایمن از آن و حرکت کردن با آن به شما آموزش می‌دهد. بهبودی شکستگی‌های پیچیده ممکن است بین ۳ تا ۶ ماه طول بکشد و حتی در برخی موارد ممکن است این زمان طولانی تر باشد.

نوع شکستگی، محل دقیق و شدت آن تعیین می‌کند که شما به چه درمانی نیاز دارید. متخصص فیزیوتراپیست ممکن است یک برنامه فیزیوتراپی ملایم با روند پیشرفت تدریجی برای شما تدوین کند که بین ۴ تا ۶ هفته ادامه دارد. در کلینیک فیزیوتراپی بمانی، تمرکز ما روی کمک و برنامه ریزی برای برطرف کردن درد و التهاب است. کلینیک فیزیوتراپیی بمانی واقع در شرق تهران، با کادر مجرب و دستگاه ها و متدهای بروز دنیا آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

31

شاید این مطلب را دوست داشته باشید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *