سوزن خشک چیست؟

تاریخچه:

در سال ۱۹۸۰ توسط پزشک بریتانیایی، دکتر پیتر بالدری، معرفی شد. در روش سوزن خشک یا درای نیدلینگ، سوزن های بسیار نازک و مخصوص را در نقاط خاصی از بدن که درد دارند، قرار می دهند. از این روش درمانی برای تسکین درد، بهبود دامنه حرکتی مفصل، افزایش گردش خون موضع و رفع مشکلات عصبی عضلانی، مانند مشکلات عصبی که باعث درد و ضعف عضلانی می شود، استفاده می شود.

تحقیقات نشان می دهد که روش درمانی سوزن خشک زمانی که در کنار دیگر روش های درمانی، مانند ورزش و کشش، ماساژ، تحریک الکتریکی و گرما درمانی استفاده می شود، بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

هدف استفاده از سوزن خشک

در روش درمانی درای نیدلینگ از یکسری سوزن های ظریف و کوتاه فلزی (۲۵ gauge یا نازک تر) استفاده میشود. این سوزن ها در پوست و عضله در نقاط مشخصی قرار میگیرند. این امر به آزادسازی گرفتگی مایچه ها و تسکین درد و اسپاسم عضلات کمک می کند.

معمولاً سوزن خشک توسط متخصص فیزیوتراپی یا ارتوپدی و در مطب انجام می شود. موارد کاربرد سوزن خشک:

• مشکلات دیسک
  • مشکلات فک و دهان، مانند اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMD)
  • مشکلات مفصلی
  • ضعف عضلانی
  • درد میوفاشیالسردردهای میگرنی و تنشی
  • درد لگن
  • درد فانتومی
  • نورالژی پس از هرپس (درد ناشی از زونا)
  • افزایش دامنه حرکتی
  • اختلالات حرکتی تکراری، مانند سندرم تونل کارپ
  • تجمع بافت اسکار
  • مشکلات ستون فقرات
  • تاندونیت

دلیل درد این نقاط از بدن، کمبود جریان خون در آنها است . این مسئله خود باعث کاهش میزان سطح اکسیژن در خون می شود. بنابراین هنگام تحرک، در ماهیچه باعث ایجاد احساس درد، ضعف عضلانی و کاهش دامنه حرکتی میشود.

نحوه عملکرد

برخلاف سوزن های توخالی که با آنها دارو تزریق میشود (که بعضا به عنوان سوزن های “مرطوب” نیز شناخته می شوند)، در این روش درمانی از سوزن های جامد استفاده می شود. سوزن ها مستقیماً درون گره های عضلانی یا مجاور آن قرار می گیرند. اغلب این نقطه نزدیک محل درد شما است، اگرچه گاهی اوقات درد به جای دیگری از بدن ارجاع می شود. به عنوان مثال، یک نقطه در گردن شما ممکن است منجر به ایجاد درد در شانه شما شود.

اینکه چه چیزی باعث می شود تا با تکنیک سوزن خشک، درد موضعی در ماهیچه ها از بین برود هنوز کاملاً مشخص نیست. اما ممکن است به دلیل تحریک و انقباض غیرارادی فیبرهای عضلانی در یک باند محکم باشد. در اصل تکنیک درای نیدلینگ یک واکنش شیمیایی را رد ماهیچه ایجاد می کند که دارای اثر ضد درد (تسکین دهنده درد) است.

یکی دیگر از مکانیسم های بالقوه عملکرد سوزن خشک ، بازسازی عضلات است. قرار دادن سوزن باعث ایجاد ضایعات کوچکی می شود که باعث ترمیم و بازسازی بافت در روزهای بلافاصله پس از درمان می شوند.

در چه مواردی نباید از روش درمانی سوزن خشک استفاده کرد؟

زنان باردار و افرادی که از سوزن خیلی می ترسند نباید از این روش درمانی استفاده کنند.

اگر در حال حاضر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید یا سایر موارد زیر را دارید، قبل از امتحان سوزن خشک به پزشک خود بگویید تا بررسی شود آیا این روش درمانی برای شما مناسب است یا خیر.

• اختلالات خونریزی
  • سیستم ایمنی بدن به خطر افتاده
  • صرع
  • ورم لنفاوی
  • بیماری های عروقی

عوارض جانبی مرتبط با سوزن خشک:

• درد در حین یا بعد از عمل
  • خونریزی محل سوزن زدن
  • غش کردن
  • کبودی پوست

اکثر این عوارض جانبی جزئی هستند و در بیمارانی که دچار سوزن خشک می شوند آسیب یا پریشانی قابل توجهی ایجاد نمی کنند.

یک عارضه جانبی نادر اما خطرناک از سوزن خشک ، آسیب به اندام ناشی از سوزنی است که اندام اصلی را سوراخ می کند. در صورت قرار دادن سوزن در قفسه سینه ، این ممکن است شامل پنوموتوراکس (سوراخ شده ریه) باشد.

در صورت استفاده از سوزن های غیر استریل خطر عفونت نیز وجود دارد. خطرات سوزن خشک با کار با یک متخصص بهداشت و درمان دارای مجوز و آموزش دیده که از تکنیک های سازگار و تجهیزات استریل استفاده می کند، به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

کلینیک تخصصی فیزیوتراپی بمانی، واقع در شرق تهران (نارمک) با کادر مجرب و بروز ترین روش های درمانی، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای مشاوره با ما تماس بگیرید.