چگونه می توان از درد عضلانی هنگام خواب جلوگیری کرد؟

درد صبحگاهی ماهیچه ها

اگر با درد عضلانی از خواب بیدار می شوید یا صبح سفتی عضله احساس می کنید، می توانید به راحتی با انجام چند کار ساده از بروز این مشکل جلوگیری کنید. کمر درد، درد شانه و گردن درد از مسائل رایجی است که بسیاری از افراد پس از خواب شبانه با آن روبرو می شوند. معمولا برای تسکین درد پیشنهاد استفاده از باند و گرم نگه داشتن محل درد به ما داده می شود. اما در این مقاله ما می خواهیم دلیل اصلی درد را ریشه یابی کنیم.

خواب ضروری است تا بدن خود را بهبود بخشد. همچنین یکی از بهترین درمان ها برای دردهای عضلانی است. اگر درد شما روی خواب شما تأثیر می گذارد، عضلات نمی توانند شل شوند و روند بهبودی مهار می شود. نتیجه نهایی یک چرخه معیوب درد است که خواب شما را مختل می کند. کمبود خواب در درد شما نقش دارد. بدون درمان، درد طولانی مدت یا مزمن می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود، که همچنین می تواند باعث اختلالات خواب شود.

اصلی ترین عوامل درد ماهیچه ها در صبح

نوع دردی که از آن رنج می برید به چند مورد میتواند بستگی داشته باشد:

  • سلامتی شخصی،
  • موقعیت خواب،
  • تختخواب یا بهداشت خواب

با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی یا سرمایه گذاری در یک تشک یا بالش جدید، می توان از درد یا سفتی جزئی جلوگیری کرد. اگر درد شما ادامه دارد باید با پزشک خود مشورت کنید. چه از سفتی عضلات در صبحگاه و چه از ناحیه گردن، کمر یا شانه خود رنج ببرید، راهکارهای پیشگیری زیر به شما در خواب راحت تر شبانه کمک می کند.

اگر شب با احساس خوبی به رختخواب می روید اما صبح با کمر درد از خواب بیدار می شوید، ممکن است مشکل از تشک شما باشد. مگر اینکه اجسام سنگینی در روز قبل بلند کرده باشید یا بتوانید کمر درد خود را به چیز دیگری نسبت دهید. پس احتمالاً زمان آن رسیده است که بدنبال یک تشک جدید و مناسب بروید.

انتخاب تشک مناسب

گرچه ممکن است ترجیح شما استفاده از یک تشک نرم یا سخت باشد، اما افرادی که از تشک متوسط ​​سفت استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که از تشک هایخیلی سخت یا خیلی نرم استفاده می کنند، کمردرد کمتری دارند.

نه تنها این بلکه اثبات شده است تشک هایی که بیش از ۱۰ سال سن دارند باعث کمردرد در هنگام خواب می شوند.

کمردرد

از دیگر دلایل کمر درد صبحگاهی

احساس کمردرد هنگام برخاستن از رختخواب صبحگاهی ممکن است به دلیل برخاستن از رختخواب باشد. ممکن است تصور اینکه چیزی به سادگی برخاستن از رختخواب می تواند باعث کمردرد شود، پوچ به نظر می رسد. اگر جزو افرادی هستید که از خواب بیدار می شوید، بنشینید، کمر خود را بچرخانید تا برای قرار گرفتن در حالت ایستاده آماده شوید و از پشت خود برای ایستادن استفاده کنید. این روش نادرست است و می تواند باعث کمر شود.

بهترین راه برای بلند شدن از رختخواب برای سلامتی کمر، غلتیدن به پهلو و استفاده از بازو برای فشار دادن از حالت خوابیده به سمت بالا است. از این وضعیت به سمت لبه تخت حرکت کرده و با استفاده از پاها (و نه فشار به کمر و پشت) از جای خود بلند شوید.

اگر نگران کمردرد خود هستید یا بیش از یک هفته است که ادامه دارد، با متخصص فیزیوتراپی خود مشورت کنید.

  • خوابیدن روی شکم ممکن است باعث درد گردن و حتی سردرد در هنگام بیدار شدن از خواب شود.

خوابیدن روی شکم، معده ستون فقرات را در وضعیت غیر طبیعی قرار می دهد زیرا کمرتان قوس دارد و گردن شما به پهلو چرخانده شده است. به جای آن به پهلو یا پشت بخوابید.

  • هنگام خوابیدن به پهلو مطمئن شوید که سر شما با ستون فقرات همسو است.
  • از یک دوست یا شریک زندگی خود بخواهید، تراز ستون فقرات شما را بررسی کند و ارتفاع بالش خود را در صورت لزوم تنظیم کنید. 
  • اگر به پشت می خوابید، قرار دادن یک بالش بین زانو و زیر آن می تواند کمک کند. این می تواند به ستون فقرات شما بهترین فرصت را برای حفظ منحنی های طبیعی خود هنگام خواب دهد.

گردن درد هنگام خواب نیز ممکن است به دلیل بالش شما باشد. سعی کنید از بالش پر استفاده کنید که به راحتی با فرم گردن شما مطابقت داشته باشد. بالش های مموری فوم نیز ممکن است به تراز مناسب ستون فقرات کمک کنند.

گردن درد

  • اگر صبح هنگام بیدار شدن از خواب دچار شانه درد می شوید، ممکن است به دلیل قرار دادن بازو زیر بالش و آرنج بالای سر باشد.
  • خوابیدن در این حالت، بخش فوقانی عضله را فشرده می کند که باعث ایجاد احساس ضعف در بازو می شود.
  • سعی کنید به پشت بخوابید یا بازو را زیر شانه نگه دارید.

درد شانه

تغییر وضعیت و عادت خواب شما ممکن است سخت باشد زیرا پوزیشن خواب در اوایل زندگی هر شخص شکل میگیرد. علاوه بر این، ممکن است در همان وضعیتی که به خواب رفته اید از خواب بیدار نشوید. اما تلاش و پشتکار برای ایجاد تغییرات در صورتی که باعث تسکین درد عضلانی شود، ارزشمند و پر اهمیت است.

دلایل سفتی ماهیچه ها در صبح

اکثر مردم در صبح احساس سفتی و سختی در ماهیچه های خود میکنند. این می تواند سفتی در ماهیچه های پاها، بازوها، گردن، شانه ها یا پشت شما باشد. سفتی صبح معمولاً به دلیل کمبود فعالیت بدنی روزانه، اضافه وزن، رژیم غذایی نامناسب، درست نخوابیدن و قرار گرفتن در محیط سرد و یا تا حدی مرطوب، ایجاد می شود.

چند راهکار ساده و تاثیرگذار برای رهایی از سفتی ماهیچه ها در صبح

  • ورزش روزمره. حتی پیاده روی سریع به آزاد سازی سموم و جریان یافتن خون کمک می کند.
  • مطمئن شوید که شاخص توده بدنی (BMI) شما در مسیر درست قرار دارد. داشتن BMI بالا باعث فشار بر روی مفاصل، عضلات، تاندون ها و رباط ها می شود.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. بیش از حد کربوهیدرات های ساده باعث ضعف عضلات، وضعیت بد بدن و بی حالی می شود.
  • وضعیت خواب خود را بررسی کنید. ساعت ها خوابیدن در وضعیت بد می تواند جریان خون در عضلات شما را کاهش دهد. همچنین می تواند باعث جمع شدن اسید لاکتیک و ایجاد سفتی شود.
  • قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید، لباس گرم بپوشید و از گرم بودن اتاق خود اطمینان حاصل کنید. اگر اتاق شما سرد یا مرطوب باشد، ممکن است باعث سفت شدن عضلات شود. هوای سرد یا مرطوب بر جریان خون در بدن تأثیر می گذارد.

خوابیدن نباید دردناک باشد. باید زمان برای استراحت باشد. اجرای این پیشنهادات راهی عالی برای جلوگیری از درد عضلانی است. همچنین می تواند شانس شما را برای داشتن یک استراحت شبانه عالی افزایش دهد. اگر درد شما در نتیجه خواب بیش از یک هفته طول کشید با پزشک خود مشورت کنید. کلینیک فیزیوتراپی بمانی، واقع در شرق تهران، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای مشاوره رایگان با ما تماس حاصل فرمایید.

19

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *