درد در قسمت بیرونی ران پا

درد در قسمت بیرونی ران پا

اگر دچار درد در قسمت بیرونی و کناری مفصل ران هستید، بهتر است ابتدا نحوه ی نشستن خود را تصحیح کنید. پا روی پا ننداختن،تقسیم مساوی وزن بین دو پا در حین ایستادن، عدم ایجاد کشش در مفصل ران و با اصلاح فعالیت تا زمانی که برای مشاوره بیشتر به فیزیوتراپیست خود مراجعه کنید، به شما برای کاهش درد، کمک می کند.

دردی که در قسمت خارج ران وجود دارد – که ممکن است در قسمت پایین پا نیز گسترش یابد-، یک بیماری نسبتاً شایع است که باعث لنگ زدن در حین راه رفتن می شود.

درد در این منطقه – جنبه خارجی یا جانبی مفصل ران – به اندازه کافی شایع است که برآورد می شود از هر ۴ تا ۱۰ نفر ۱ نفر ممکن است در یک مرحله به این مشکل مبتلا شود. و اگر شما زن هستید و بیش از ۴۰ سال دارید کمی بیشتر در معرض خطر هستید!

در گذشته، درد و حساسیت لگن جانبی اغلب به عنوان بورسیت – یا به طور خاص تر “بورسیت تروکانتریک” تشخیص داده می شد. اکنون می دانیم که به ندرت تورم در این بورس وجود دارد، هنگامی که افراد با درد جانبی مفصل ران همراه هستند بنابراین تشخیص بورسیت را رد می کنند.

اصطلاح به روزتر برای توصیف درد در خارج از مفصل ران، سندرم درد تروکانتریک بزرگتر (GTPS) است. در ادامه، ابتدا به آناتومی مفصل ران نگاه کنیم.

مفصل ران و عضلات آن

مفصل ران در واقع، محلی است که استخوان ران به لگن متصل می شود و همان جایی است که ما “لولا” می کنیم تا زانوی خود را به سمت سینه بلند کنیم یا بنشینیم.

بایستید و دستان خود را در کنار خود قرار دهید. برجستگی استخوانی کوچکی را در زیر دست خود در بالای ساق خود احساس خواهید کرد. این تروکانتر بزرگ در قسمت فوقانی استخوان ران است و محل مهم اتصال برخی از عضلات ران است. همچنین غالباً نقطه کانونی درد جانبی مفصل ران است.

عضلات بیرونی در ناحیه باسن، عضلات گلوتئال نامیده می شوند. ۳ مورد از آنها وجود دارد: خارجی ترین عضله گلوتئوس ماکسیموس، عضله بعدی گلوتئوس میدیوس و گلوتئوس مینیموس عمیق ترین عضله گلوتئال است.

این عضلات عملکردهای بسیار مهمی برای حرکت مفصل ران در جهات خاص دارند و همچنین برای تثبیت لگن در حین فعالیت کار می کنند. Gluteus minimus و medius توسط تاندون های گلوتئال به تروکانتر بزرگ (برجستگی خارج از ران) متصل می شوند.

تاندون ها بافت های محکمی هستند که عضلات را به استخوان متصل می کنند و هنگامی که یک تاندون گلوتئال آسیب دیده یا ناسالم است می تواند علت درد جانبی مفصل ران و تشخیص GTPS باشد. اگر یک تاندون آسیب دیده یا ناسالم باشد، اصطلاحی که برای توصیف آن استفاده می شود، تاندینوپاتی گلوتئال است. تاندینوپاتی گلوتئال شایعترین علت GTPS است.

علائم تاندینوپاتی گلوتئال

شایعترین علامت درد در ناحیه خارجی ران است. درد می تواند کاملاً حاد باشد و می تواند از قسمت پایینی پا به بالا یا گاهی به زیر زانو کشیده شود.

درد تاندینوپاتی گلوتئال، با انجام فعالیت های زیر بیشتر رخ می دهد:

  • دراز کشیدن در طرف آسیب دیده
  • پا روی پا انداختن در حالت نشسته
  • ایستاده روی یک پا
  • بالا یا پایین رفتن از پله ها
  • پیاده روی طولانی

اگر دچار درد جانبی مفصل ران هستید، از ارزیابی فیزیوتراپیست برای تعیین وضعیت خاص خود و یک برنامه درمانی منحصر به خود بهره مند شوید. آزمایش های ویژه مانند اشعه ایکس و تصویربرداری با سونوگرافی معمولاً لازم نیست، اما اگر متخصص فیزیوتراپیست دغدغه ای داشت با پزشک شما ارتباط برقرار می کند.

سه مرحله کلیدی برای درمان موفقیت آمیز تاندینوپاتی گلوتئال

وزن های طولی ناسالم روی ران را شناسایی کرده و آنها را کاهش یا از بین ببرید. یک مثال: مسافت کوتاه تری را به پیاده روی یا دویدن اختصاص دهید.
فشارهای ناسالم روی ران را شناسایی کرده و آنها را کاهش یا از بین ببرید. مثال: نشستن با پاهای روی هم را کنار بگذارید و هنگام ایستادن وزن را به طور مساوی روی هر دو پا تقسیم کنید.
با فیزیوتراپ خود کار کنید تا به تدریج، تمرینات مقاوم سازی در موضع ران بدون درد را بیاموزید. سپس برای پیشرفت، از به کمک برنامه ورژشی، به تقویت عضله ران، بازگردادند دامنه حرکتی و تقسیم وزن موثر بین دو پا بپردازید.
تقسیم وزن در کل دوره نقاهت مهم است اما در مراحل حاد که تاندون بسیار دردناک و احتمالاً متورم است از اهمیت بیشتری برخوردار است.

پیشنهادی برای بهبودی سریعتر

کشش عضلات ران یا  استفاده از باند الیوتیبیال (ITB) به بهبود تاندینوپاتی گلوتئال کمک نمی کند. در حقیقت، کشش هایی که باسن را خم می کنند و از طریق خط میانی بدن تاندون های گلوتئوس مدیوس و مینیموس را فشرده می کنند و احتمالاً مشکل و درد جانبی مفصل ران را تداوم می بخشند.

بنابراین، انجام کشش روی مفصل ران تاثیر مثبتی ندارد. در مورد تکنیک های غلتکی، توپ کوچک و ITB از متخصص فیزیوتراپی خود سئوال کنید.

اگر دچار درد جانبی مفصل ران هستید می توانید باپا روی پا ننداختن در حالت نشسته، ایستادن و تقسیم وزن به صورت مساوی بین هر دو پا، عدم انجام کشش های مفصل ران و با اصلاح فعالیت تا زمانی که برای مشاوره بیشتر به فیزیوتراپیست خود مراجعه کنید به خود کمک کنید. کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته بمانی، با کادری مجرب و بکار گیری جدیدترین و موثر ترین متدهای روز، آماده خدمت رسانی به شما غزیزان است. برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

74

شاید این مطلب را دوست داشته باشید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *