اسپاسم یا گرفتگی عضلات چیست؟

گرفتگی یا اسپاسم عضله که گاهی به آن کرمپ Muscle cramp هم میگویند، در واقع انقباض شدید و غیر ارادی یک عضله است. گرفتگی عضلات، بسیار شایع هستند و ممکن است هر عضله دچار این مشکل شود. ممکن است، بخشی از یک عضله یا کل آن و یا چند عضله باهم دچار گرفتگی شوند. این انقباض می تواند کوتاه مدت و در حد چند ثانیه باشد. بعضی انقباض ها ممکن است طولانی تر و حتی ۱۵ الی ۳۰ دقیقه طول بکشد.

بیشترین نقاطی که دچار گرفتگی عضلات می شوند عبارتند از:

  • ران ها
  • ماهیچه ی ساق پا
  • قوس کف پا
  • دست
  • بازو
  • شکم و گاهی اوقات در امتداد قفسه سینه

درجات مختلف گرفتگی عضلات

گرفتگی یا اسپاسم می تواند در درجات مختلفی رخ دهد. از درجه ی خفیف تا درد بسیار شدید. عضله درگیر ممکن است تغییر حالت دهد و کمی سفت تر از حالت عادی خود شود. همچنین ممکن است علائمی از پیچ خوردگی را در خود نشان دهد. اسپاسم عضلانی ممکن است تا ۱۵ دقیقه یا بیشتر طول بکشد. همچنین ممکن است قبل از برطرف شدن کامل، چند بار عود کند.

چه کسانی بیشتر دچار گرفتگی عضلات می شوند؟

اسپاسم عضلات در هر زمان و برای هرکسی ممکن است رخ دهد. چه پیر، یا جوان، بی تحرک و یا فعال باشید، ممکن است دچار اسپاسم عضلانی شوید.

ممکن است هنگام راه رفتن، نشستن، انجام هرگونه ورزش یا حتی خوابیدن این اتفاق بیفتد. برخی از افراد مستعد اسپاسم عضلانی هستند و به طور منظم با هرگونه اعمال جسمی دچار آن می شوند. اما ، افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ایجاد اسپاسم عضلانی هستند؛

  • نوزادان،
  • خانم های باردار،
  • افراد مسن (بالای ۶۵ سال)،
  • افرادی که هنگام ورزش بیش از اندازه و بدون آمادگی و گرم کردن بدن یا سرد کردن بدن بعد از فعالیت بالا، ورزش می کنند
  • و در نهایت ورزشکاران استقامتی هستند.

چه کارهایی احتمال گرفتگی عضلات را بالا میبرند؟

  • کشش ناکافی قبل از فعالیت بدنی.
  • خستگی عضلات
  • ورزش در محیط بیش از اندازه گرم
  • کم آبی بدن
  • عدم تعادل الکترولیت در سطح پتاسیم ، منیزیم و کلسیم موجود در بدن

نحوه درمان اسپاسم عضلانی

  • ابتدا ، هر کاری که باعث اسپاسم عضله شود را متوقف کنید.
  • عضلات درگیر را به آرامی کشیده و ماساژ دهید.
  • آن را در حالت کشیده نگه دارید تا اسپاسم متوقف شود.
  • کیسه یخ یا آب سرد را روی عضلات که حساس شده یا درد دارند بگذارید.
  • عضلاتی که کشیده شده­اند را گرم کنید.

اگر اسپاسم عضلانی شدید است، به طور مکرر اتفاق می افتد و روش درمانی گفته شده روی آن تاثیری نداشت. به پزشک متخصص ارتوپدی و فیزیوتراپی مراجعه کنید. اسپاسم عضلات می تواند به عوامل زمینه ای مربوط باشد.

روش های پیش گیری از اسپاسم عضلانی

قبل و بعد از ورزش حرکات کششی انجام دهید. چند مورد از حرکات کششی مناسب برای عضلات را در این مقاله بخوانید.

در طول روز از مایعات به وفور استفاده کنید تا بدن دهیدراته نشود.

اسپاسم عضلانی، مشکلی بسیار شایع در جامعه است. و عموماً نیازی برای نگرانی در مورد آن نیست. ورزش، کمبود آب بدن و استرس اصلی ترین دلایل اسپاسم هستند. اما در برخی موارد اسپام یا گرفتگی عضلات نشانی از مشکلی بزرگتر در بدن است. افرادی که دائماً دچار اسپاسم می شوند باید حتما به پزشک متخصص فیزیوتراپی مراجعه نمایند. کلینیک فیزیوتراپی بمانی، با کادری مجرب و دستگاه های بروز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای تماس با ما اینجا را کلیک کنید.

77

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *