آرتروز گردن

آرتروز یا استئوآرتریت نوعی عارضه تخریبی و پیشرونده مفصلی است، که در اثر فرسودگی غضروف ها در سر مفاصل رخ می دهد. و در نهایت، منجر به بروز عوارضی همچون تغییر شکل، درد، التهاب و محدودیت حرکتی می شود. آرتروز ممکن است هر مفصلی را درگیر کند. یکی از نواحی که خیلی دچار آرتروز می‌شود، گردن است. چرا که گردن، بافت بسیار حساسی دارد. به همین دلیل بسیار آسیب پذیر است.

آرتروز گردن، موجب ساییدگی و تغییر شکل مهره های گردن می‌شود. همین مسئله باعث ایجاد درد در ناحیه گردن خواهد شد.

علائم آرتروز گردن

از جمله علائم این بیماری، درد و محدودیت حرکتی در ناحیه گردن است. از سایر علائم آرتروز گردن می توان موارد زیر اشاره کرد:

• به  بی حسی در یک موضع
  • دردهای تیر کشنده به سمت شانه، دست و پشت سر
  • کاهش قدرت عضلانی
  • احساس ساییدگی یا شندین صدا هنگام چرخش گردن
  • علائمی نظیر سردرد هایی که منشأ آنها از گردن است و با انجام دادن برخی از حرکات خاص ایجاد می شوند
  • همچنین درد های بین شانه و کتف نیز از علایم آرتروز گردن است.

از علائمی که کمتر شایع هستند نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سرگیجه، سردرد، تپش قلب، حالت تهوع، ناراحتی در شکم یا سیستم گوارشی، وزوز گوش، تاری دید و مشکلات حافظه (خواب آور) است.
  • برخی مطالعات همچنین نشان می دهد که در برخی انواع آرتروز گردن مانند اسپوندیلوز گردن، درد مزمن گردن با فشار خون بالا ارتباط دارد.

علائم اسپوندیلوز گردن یا به طور کلی آرتروز گردن، با استراحت بهبود می یابد. همچنین تحقیقات نشان می دهد علائم در صبح  و پایان روز معمولاً شدیدتر است.

عواقب عدم توجه به درد گردن

اگر آرتروز کردن را جدی نگیریم، مسائلی را برای دیگر اندام ها ایجاد میکند. بدین ترتیب می تواند آسیب های غیر قابل جبران وارد کند. آرتروز گردن می تواند منجر به فشار به نخاع شود. نام این بیماری میلوپاتی گردن (cervical myelopathy) است. میلوپاتی گردن علائمی مانند موارد زیر در بدن پدید می آید:

• سوزن سوزن شدن ، بی حسی و / یا ضعف در بازوها ، دست ها ، پاها یا پا
  • عدم هماهنگی و مشکل در راه رفتن
  • رفلکس های غیر طبیعی
  • اسپاسم عضلانی
  • از دست دادن کنترل مثانه و روده (بی اختیاری)
  • یکی دیگر از عارضه های احتمالی آرتروز گردن، رادیکولوپاتی گردن (cervical radiculopathy) است. وقتی که مهره های ستون فقرات جابحا میشوند، به اعصاب آن ناحیه فشار زیادی وارد می شود. درد در یک یا هر دو بازو شایع ترین علامت است.

کلینیک فیزیوتراپی بمانی، با کادر مجرب و دستگاه‌های بروز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. هدف ما کمک به شما برای کنترل آرتروز مفاصل و بهبود درد آن است. بنابراین در صورت احساس درد مداوم در گردن، با ما برای مشاوره تماس بگیرید.